søndag 25. november 2012

Brining




Vi hadde en fin Thanksgiving og kalkunen ble meget bra!
 Her er oppskrften på Briningen jeg brukte

Brining

Fyll en stor kasserolle med
4 liter kaldt vann
2,3 dl Kosher salt
(får du ikke tak i Kosher salt kan du bruke 1,5 dl Maldon salt)
1 dl brun sukker (løs raffinert)
1 ss hel pepper
2 løk i båter
6 knuste hvitløksfedd
og tilsett alt av krydder som du liker
Selv tilsatte jeg rosmarin, timian og 4-6 laurbærblad
- Og 1 appelsin (med skall) oppdelt i båter
Alt dette skal kokes opp, og avkjøles igjen med en gang…

Når ‘laken’ er avkjølt tilsetter du 3 liter isvann og blander godt

Legg så kalkunen i laken. 
Evnt legg kalkunen i en stor stekepose oppi en kasserolle/ren bøtte og hell laken over
Væsken må dekke hele kalkunen
La stå i kjøleskapet fra 16-48timer 
Dess lengre dess bedre. Ja, noen lar den ligge i tre dager!
(jeg legger alltid kalkunen i laken to døgn før Thanksgiving) 

Hvis du ikke bruker kasserolle/bøtte men skal ha kalkunen liggende flatt
må du huske på å alltid legge den ned med brystet først, 
og så må du snu kalkunen halvveis slik at briningen blir jevn

Dagen kalkunen skal spises tar du den ut av kjøleskapet
Tømmer ut væsken
Skyller kalkunen under kaldt vann
Tørk den godt både inni og utenpå og lar den ligge på kjøkkenbenken og bli temperert
før du fortsetter arbeidet med den. 

Jeg laget som vanlig kryddersmør som jeg smurte innunder skinnet på kalkunen 

Kalkunen ble skikkelig god og saftig
Så jeg tenker vi Briner til Nyttårsaften også =)

Ellers har vi stort sett vært syke hele helgen og jeg, ja jeg har pyntet til Jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en liten kommentar til meg
Koselig å vite at du har vært her på besøk ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...